Koncernas „Achemos grupė“: SGD laivo-saugyklos įsigijimo projektas stokoja ekonominio pagrindimo

Šiandien įvyko Valstybinės energetikos reguliavimo tarnybos (VERT) tarybos posėdis, kuriame svarstytas klausimas dėl AB „Klaipėdos nafta“ investicijų projekto „SGD laivo-saugyklos įsigijimas“.

Koncernas „Achemos grupė“, kuris yra laivą ketinančios įsigyti AB „Klaipėdos nafta“ akcininkas ir didžiausios šalyje gamtinių dujų vartotojos AB „Achema“ savininkas, atkreipia dėmesį, kad VERT tarybos pateiktoje derinimo pažymoje trūksta realios ekonominės ir finansinės informacijos, kuri pagrįstų investicinio projekto optimalumą, efektyvumą ir ekonominę naudą.

„VERT ir „Klaipėdos nafta“ priimant šį sprendimą vadovaujasi dar 2018 metais paruošta dujų tiekimo alternatyvų studija, kuri Koncerno nuomone, visiškai neįvertina naujausių dujų rinkos paklausos tendencijų pokyčių ir neatsižvelgia į esmines Europos Sąjungos žaliojo virsmo direktyvas, kurios aiškiai įpareigoja bet kurio iškastinio kuro vartojimo mažinimą visose ekonomikos veiklos srityse. SGD laivas-saugykla savo laiku atliko svarbią nacionalinio saugumo funkciją, tačiau visai Europai einant žaliojo kurso keliu, diegiant naujas žaliojo vandenilio technologijas, laivas-saugykla turėtų būti vertinamas kaip ekonominis projektas ir pradėti teikti atitinkamą naudą jo naudotojams bei grąžą akcininkams“, – teigia Koncerno „Achemos grupė“ generalinė direktorė Irmantė Kimienė.

Pasak Koncerno vadovės, VERT posėdis nebuvo investicinio projekto aptarimas, nes tokia informacija nebuvo pateikta.

„SGD laivo-saugyklos įsigijimo projektą pirmiausia vertiname per ekonomiškumo ir atsipirkimo prizmę. Akivaizdu, kad be Lietuvos pramonės bendrovių ir privačių dujų vartotojų paramos šis projektas ekonomiškai neatsiperka ir reikštų ženklius ekonominius nuostolius. Projekto atsiperkamumas yra nulemtas vienintelės sąlygos – SGDT dedamosios mokėjimo, kurios dydis neatskleistas ir neaiškus. Jos nemokant ar mokant nepakankamai, projektas niekuomet neatsipirktų. Taip pat nėra aišku, kaip toks projekto sprendimas įtakos šalies pramonės ir gyventojų mokamą saugumo sudedamąją dalį“, – sako I. Kimienė.

Koncerno nuomone, taip pat nereikia nukelti į ateitį klausimo dėl paties terminalo operavimo ir ieškoti galimybių didinti jo valdymo efektyvumą. Turi būti įvertinta, kaip keistųsi kaštai, jeigu laivą-saugyklą operuotų pati bendrovė, o ne trečiosios šalys, kaip šiuo metu numatyta projekto pažymoje.

UAB koncernas „Achemos grupė“ yra mažasis AB „Klaipėdos nafta“ akcininkas ir savininkas didžiausios dujų vartotojos šalyje AB „Achema“, kuri yra pagrindinė SGD laivo-saugyklos naudotoja. Už laivo-saugyklos eksploataciją „Achema“ jau yra sumokėjusi daugiau nei 131 mln. Eurų SGDT mokesčių.